Makalaus - bratt men kort og greit til topps

På toppen av fjellet Makalaus

Dette er en ordentlig "kosetur" som vi garanterer at alle kan gjennomføre.  Makalausfjellet ligger ved Pardisfjorden i Tisleidalen og nås lett når du følger beskrivelsen nedenfor.

Navnet Makalaus har fjellet fått etter stølen med samme navn.  Kvinnen som i sin tid fikk tak i denne stølen, hadde et dusin støler som eiendom på forhånd, og en sambygding uttalte at dersom hun fikk tak i enda en støl, var hun makalaus.  Som så ofte i slike tilfelle, var denne replikken nok til at bygdefolket festet navn på stedet

Vel oppe på toppen kan du gjerne følge stien videre retning Bagn til neste topp.
Tar du stien til venstre når du er nesten fremme kommer du etterhvert til en minnestein.  Denne er satt opp til minne om et militært skolefly som styrtet her mellom Makalausfjeller og Liastølsfjellet i 1949.  Begge de to ombord mistet livet.  Minnesteinen som er reist litt nordøst for høyde 1043 på kartet har denne innskrift under det norske flagg:

Flyløytnant Halfdan Lislegaard 12/9-21.
Fenrik Sverre Damgaard 21/1-21.
Falt her på sin post 9. mars 1949.

Det hører til historien at flyet var underveis til flygeskolen på Merket.  Så ser vi at også Merket har en bakgrunn som inkluderer mer enn å være et ferie-/rekreasjonssted for Røde Kors!

Vanskelighetsgrad: Moderat stigning.

Tid T/R: Ca. 2 timer fra P-plass.

Finne frem: Fra riksveien tar du over broa mot Bjørkestølen og følger veien videre forbi Merket til du kommer til enden av Pardisfjorden.

Følg veien videre langs den andre siden av fjorden frem til veikrysset Pardis (se bildet).  Ta opp til høyre her og følg veien til den stopper ved en seter. P-mulighet for en 2-3 biler.

Følg sti ned forbi seteren som ligger her, over en liten elv/bekk og oppover i fjellet.  Du når toppen på en liten time.

GOD TUR!

Utsyn fra Tisleidalen mot fjellene i sør